مجموعه مقالات همایش پیوندهای فکری و فرهنگی ایران با آسیای مرکزی و قفقاز

روشن است که دوران حاکمیت مشترک و تجربه سیاسی یکپارچه با فرارود و قفقاز به تاریخ پیوسته اما خسارت بزرگی است اگر میراث بر جای مانده از آن جهان فرهنگی را به بوته فراموشی بسپاریم. به نظر می‌رسد با حفظ احترام به استقلال و داشته‌های همه قدرت‌های موجود در این مجموعه فرهنگی، می‌توان از یکسانی‌هایی سخن گفت که امروز ما را بیش از پیش به عنوان همسایگانی آشنا در کنار هم قرار می‌دهد.
توجه به همین رسالت، انگیزه‌ای بود که جمعی از استادان و پژوهشگران این حوزه را به میزبانی گروه تاریخ جریان‌های فکری پژوهشکده تاریخ اسلام گرد هم آورد تا در قامت «نخستین همایش پیوندهای فکری و فرهنگی ایران با آسیای مرکزی و قفقاز» طرحی نو درافکنند. روشن بود که انجام کاری سترگ، همکاری گسترده میان همۀ پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه را طلب می‌کرد که وجاهت کمیتۀ علمی این مهم را فراهم ساخت. دریافت ده‌ها چکیده و مقاله پس از انتشار فراخوان، گواهی بر این همدلی و همراهی بود.
مجموعه‌ای که علاوه بر مقالات برگزیده حاوی تعدادی از سخنرانی‌های برخی استادان ارجمند سخنران در همایش مزبور نیز است و بی‌تردید انتشار آن بر ادبیات علمی نوپای مطالعات این حوزه در سرزمین‌مان خواهد افزود.

نوشته شده توسط admin2 در سه‌شنبه, 20 سپتامبر 2022 ساعت 1:06 ب.ظ

دیدگاه

logo-samandehi