واساخت تاریخ

اکنون به نزد مورّخان، فیلسوفانِ تاریخ و دیگرانی که علاقه‌مند به روایت‌اند، این ادّعا رایج است که ما در عصر پست‌مدرن زیست می‌کنیم؛ عصری که در آن، یقین‌های دیرپایِ مدرنیستی به حقیقتِ تاریخی و عینیّتِ روش‌شناختی، بدان‌سان که از سوی مورّخانی بی‌عُلقه به کار بسته می‌شوند، اصولی به‌چالش‌افتاده‌‌اند. در این روزگار، اندکی از مورّخان بر این ادّعایند که ما دربارۀ گذشته یگانه حقیقت را می‌نویسیم. … از این روی، دلایلی بسیار بر این اعتقاد وجود دارد که ما در دوران فکریِ جدید – در به‌اصطلاح عصر پست‌مدرن – زیست می‌کنیم و همچنین دلایلی بسیار وجود دارد که چرا ما بایستی سرشتِ این تهوّرِ تاریخی را بازاندیشی کنیم تا مقتضیّاتِ باورها و شرایط فکریِ تغییریافتۀ خویش را برآورده کنیم. … این کتاب از این جهت واساختِ تاریخ نامیده شده است که در کانون آن، این باور من جای گرفته است که تاریخ باید، در مبناییترین سطح‌‌اش، از نو ارزیابی شود. … آگاهی واساختی نه تنها تاریخ را همچون امری که آشکارا روایتی نوشته‌‌شده (محصولِ متنیِ مورّخان) است، تعریف میکند بلکه علاوه بر این و به نحوی ریشه‌ای‌‌تر، می‌‌گوید که روایت، به مثابه صورتِ داستان گویی، می‌‌تواند الگوی متنیِ خودِ گذشته را نیز فراهم آورد (برگرفته از مقدمة کتاب).

نوشته شده توسط پژوهشکده تاریخ اسلام در چهارشنبه, 13 آوریل 2016 ساعت 9:05 ق.ظ

2 نظر

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. +1

    با آسودگیِ خاطر می‌توان گفت که کتابِ واساختِ تاریخ نوشته‌ی آلن مانزلو، به لحاظِ فرم و محتوای خودِ کتاب، و مهم‌تراز آن برای ما فارسی‌زبانان، به دلیلِ ترجمه‌ی ماهرانه و کم‌نظیرِ آن در زبانِ فارسی، بهترین و آموزنده‌ترین کتاب برای پژوهش‌گرانِ فلسفه‌ی تاریخ و نیز تاریخِ فلسفه در گستره‌ی زبانِ فارسی‌ست. از مترجمِ چیره‌دست جنابِ آقای مجید مرادی سده و همچنین از پژوهش‌کده‌ی تاریخ اسلام سپاس‌گزارم. پایدار باشید

  2. 0

    جالب بود. ممنون

نظر -49 - 0 از 2اولین« قبل بعد  » آخرین 

پاسخ امید

برای صرف نظر کردن از پاسخگویی اینجا را کلیک کنید